Meteorologiska institutet på sociala medier

På sociala medier informerar Meteorologiska institutet om aktuella fenomen, undersökningar och tjänster i anslutning till vår verksamhet. Vi erbjuder tillförlitlig information där var folk tillbringar sin tid.

Vi producerar forskningsrön om väder, hav, klimat och rymden – så att förhållandena inte ska överraska någon. Utöver webbtjänsten kommunicerar vi i sociala medier.

Meteorologiska institutet verkar i följande kanaler på sociala medier:

  • På Instagram presenterar vi Meteorologiska institutets omfattande verksamhet, förutom vädret även forskningen inom branschen och de tjänster vi producerar. Vi berättar också hur det är att jobba hos oss. Följ oss på Instagram!

  • På LinkedIn publicerar vi platsannonser och delar aktuellt innehåll om forskning och Meteorologiska institutet som organisation. Följ oss på LinkedIn!

  • På X (tidigare Twitter) har vi flera konton såsom meteorologerna med fokus på vädret och @IlmaTiede med fokus på forskning. Meteorologiska institutets övriga konton i X är @FMIclimate, @FMIspace och @FMI_Marine.

  • På vår YouTube-kanal finns videor om vädret, klimatförändringen och andra forskningsteman.

Verksamhetspolicy för sociala medier

Meteorologiska institutets innehåll på sociala medier är avsett för alla som är intresserade av vår verksamhet. Vi vill att alla som besöker våra konton ska känna sig trygga – kom alltså ihåg reglerna för gott beteende på webben. Var och en har rätt att fråga eller kommentera utan rädsla för att bli utsatt för osakligt beteende.

Vi uppskattar och följer aktivt med kommentarer och diskussioner om ämnet i våra kanaler på sociala medier. Vi kan dock inte svara på alla kommentarer eller frågor som ställts till oss.

Vi förbehåller oss rätten att eventuellt ta bort kommentarer som

  • är upprepade, osakliga och inte hör till sammanhanget.

  • innehåller tvetydiga uttryck eller som kränker andra människor

  • uppmuntrar till brott, delar lagstridigt material eller hänvisar till olagligt eller osakligt material

  • är hotfulla

  • är rasistiska eller på annat sätt förringar någon annans människovärde

  • säljer eller marknadsför en produkt eller tjänst

  • baserar sig på falska nyheter, desinformation eller konspirationsteorier.

Ta kontakt

Meteorologiska institutets kommunikationsgrupp ansvarar för samordningen av konton på sociala medier. Om du har frågor eller om du upptäcker osakligt beteende på våra konton, kontakta Meteorologiska institutets kommunikation: viestinta@fmi.fi.

11.12.2023