Körning på isen
Istäcket förkortar avstånden och möjliggör många transporter i skärgårdsområdena som vid öppet vatten skulle vara omöjliga eller åtminstone svåra. Isens kvalitet och tjocklek avgör isens bärighet.

Isens bärighet mäts enligt isens effektiva styrka.
Kärnis är hård sammanhängande is och räknas helt till isens effektiva styrka. Den mörka stöpisen bildas då snön och vattnet på isen kondenseras och frysas. Om stöpisen har frusit fast på kärnisen kan halvan av den mörka stöpisens tjocklek räknas till isens effektiva styrka. Om stöpisen är ljus räknas den inte alls tiil isens effektiva styrka. Om isen består av två separata islager med luft emellan kan man inte ta deras tjocklek med i räkningen.
Sprickorna försämrar alltid isens bärförmåga även om de inte når genom isen. Vid kanten av sprickan är isens bärighet ungefär hälften av den enhetliga isens bärighet. Vid skärningspunkten mellan sprickorna är bärigheten endast ungefär en fjärdedel av den.
På isen ska man alltid köra så långsamt som möjligt
Det är inte bara isens styrka som påverkar bärigheten men också vattnets vågrörelse som uppstår under isen. Isens bärighet är som svagast när fordonet har samma hastighet som vågen, för då blir vågkanten så brant att den kan bryta isskorpan. Om fordonets hastighet är långsammare än vågens, blir det inga problem.
För sin säkerhetens skull borde man vara mycket väl förtrogen med djup- och isförhållanden i det område där han eller hon kör. Det är säkraste att köra bara på de markerade isvägarna.
Exempel på kritiska hastigheter
Ett tillräckligt säkerhetsavstånd är mycket viktigt när köras på isväg. Fordonen bör aldrig gå närmare varandra än 50 meter.
Om två fordon kör efter varandra orsakar också vågor i vattnet och is att den sista fordon har större risk att sjunka genom isen. Man måste sänka farten när man möter ett annat fordon.
När man närmar sig stranden ska hastigheten vara under 20 km/h och strandlinjen ska korsas med kryphastighet. Vågen kan reflekteras från stranden och förorsaka under isen en korssjö som kan bryta isen under fordonet. Också om det är möjligt att isen bara vilar på strand och sten måste man köra speciellt långsamt.
