Bannätets vinterunderhåll är ett samspel mellan många aktörer – väderprognosen är beredskapens hörnsten

Trafikledsverket och dess samarbetspartner förbereder järnvägarna för vintern genom att föregripa och planera. Entreprenörer som väljs ut genom konkurrensutsatt anbudsförfarande ansvarar för det praktiska underhållet. Entreprenören genomför underhållet enligt den överenskomna servicenivån med egna metoder och resurser.
"Ett fungerande nationellt och regionalt samarbete mellan olika aktörer spelar en nyckelroll för att vintersäsongen ska lyckas. Detta säkerställs genom att göra upp beredskapsplaner för olika utmaningar under vintersäsongen", konstaterar Teemu Poussu, chef för enheten för banunderhåll vid Trafikledsverket.
Meteorologiska institutets omfattande servicehelhet som stöd för underhållaren
Beredskapen för vinterunderhållet stöder sig starkt på Meteorologiska institutets vädertjänster. Servicehelheten omfattar bland annat förhandslarm från väderjouren som meteorologerna ger om till exempel kraftig vind, rikligt snöfall, sträng köld och snabba temperaturväxlingar. Säsongsprognoser utnyttjas också för beredskap på längre sikt, såsom den genomsnittliga prognosen för snödjupet för tre månader under vintersäsongen.
Dessutom skickar Meteorologiska institutet ut meddelanden om väder som orsakar fara, håller briefingar och producerar vid behov efterrapporter om utmanande väder. Informationen riktas till rätt underhållsområden, av vilka det finns 12 på Finlands bannät. Meddelanden och larm skickas nästan dagligen som stöd för underhållets prognostisering och beslutsfattande.
"Samarbetet och informationsutbytet är intensivt och utöver den rikliga digitala informationen använder sig underhållaren och trafikdirigeringen även av meteorologernas yrkesskicklighet. Informationen rör sig snabbt i den stora servicehelheten och underhållaren kan också diskutera direkt med en väderexpert, och då beror inte väderinformationen bara på den egna tolkningen. Vi överväger också hela tiden tillsammans vad vi i fortsättningen kan göra bättre än tidigare genom finjustering eller nya element", berättar Minna Haikonen, kontaktchef vid Meteorologiska institutet.
Ett av servicehelhetens nyaste utvecklingsområden är prognosen för rälstemperaturen som producerats genom maskininlärning och som kan utnyttjas året runt. I framtiden kan man med hjälp av maskininlärning eventuellt direkt förutspå sannolikheten för en viss åtgärd, till exempel behovet av snöröjning i bannätets växlar.
Om väderprognoserna utlovar särskilt krävande väglagsförhållanden kan arbeten som utförs på bannätet annulleras eller tågtrafiken gallras genom aktörernas gemensamma beslut. En mindre trafikmängd ger bättre möjligheter till vinterunderhåll och minskar risken för störningar i bannätet.
Förberedelser även inför överraskningar
En gemensam grupp för vinterberedskap för olika järnvägsaktörer har varit verksam sedan år 2019. Gruppen styr alla aktörers (Trafikledsverket, Fintraffic Järnväg, trafikidkare) gemensamma beredskap inför vintern, följer upp lägesbilden under hela vintern samt identifierar olika utvecklingsbehov.
Till exempel snöröjningen planeras i samarbete med trafikdirigeringen, verket och underhållsentreprenören. Syftet med planerna är att säkerställa att tågtrafiken fungerar så ostört som möjligt. Vid underhåll av plattformsområden tas hänsyn till reguljär passagerartrafik.
"Trots goda planer kan det också förekomma överraskningar. Därför har varje underhållsområde en jour för reparationer som är öppen dygnet runt under vintersäsongen", säger Poussu.
Vinterunderhållet utvecklas varje år
Banans vinterunderhåll utvecklas hela tiden. Till exempel samarbetet mellan banunderhållet och de byggprojekt som fortsätter under vintersäsongen har intensifierats under de senaste åren. Trafikledsverkets röjningstjänst hjälper å sin sida till att effektivisera återhämtningen efter störningar, till exempel träd som faller på banan under en storm. Riskträd avlägsnas också året runt längs banorna för att förebygga fallolyckor och problem med upplegor.
"Värmningsanordningar som smälter snö och is från växellådorna är monterade i de mest centrala växlarna. Alla växeluppvärmningar i bannätet kontrolleras också innan vintersäsongen börjar. Dessutom finns det snöborstar i cirka hundra växlar och i mån av möjlighet installeras det kontinuerligt flera", konstaterar Poussu.
Mer information:
Kontaktchef Minna Haikonen, Meteorologiska institutet, tfn 050 594 0041, fornamn.efternamn@fmi.fi
Enhetschef för banunderhåll Teemu Poussu, Trafikledsverket, tfn 029 534 3974, fornamn.efternamn@vayla.fi
Vinterunderhåll av bannätet (Trafikledsverket)
